"W drugiej połowie lat 80. ubiegłego stulecia był dość ubogi dostęp do różnych popularnych, podstawowych artykułów spożywczych, takich jak chociażby majonez, o ketchupie czy innych sosach nawet nie wspominając. Moi rodzice prowadzili wówczas sklep spożywczy i majonez był w ich asortymencie produktem deficytowym. Tata, zainspirowany ogłoszeniem w gazecie o sprzedaży urządzenia do produkcji majonezu i musztardy, zainteresował się bliżej tematem. Szybko podjął decyzję o zakupie tych urządzeń i rozpoczęciu, początkowo chałupniczo, wytwarzania majonezu." - wspomina Łukasz Kotaniec, członek zarządu Kotaniec spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa. "Łatwo nie było, choćby z powodu problemów z pozyskaniem wystarczającej ilości surowców i opakowań, które były reglamentowane. Do tego system administracyjny nie był jeszcze nastawiony przychylnie do prywatnej przedsiębiorczości. W miarę upływu czasu w otoczeniu następowały pozytywne zmiany, co pozwoliło również nam myśleć perspektywicznie o dalszym rozwoju biznesu."

Na przełomie lat 80. i 90. przyszedł czas podjęcia decyzji o zakończeniu tzw. "garażowego" etapu produkcji i dokonaniu znaczącej inwestycji. Właściciele kupili teren po byłej Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej i na początku 1991 r. uruchomili produkcję majonezu w nowo wybudowanym zakładzie, wyposażonym w nowoczesny homogenizator próżniowy niemieckiej firmy Koruma oraz linię do pakowania detalicznego. Inwestycja ta otworzyła drzwi do nowoczesnych technologii produkcji i dała możliwość oferowania wysokiej jakości wyrobów. W Polsce pojawiły się pierwsze światowe sieci gastronomiczne (McDonald’s, Burger King, Pizza Hut), potrzebujące dostawców wysokiej jakości sosów, spełniających ich oczekiwania, wśród których znalazł się Folwark.

Misją firmy od zawsze było i jest dostarczanie klientom najwyższej jakości produktów o wyjątkowych walorach smakowych poprzez starannie dobrane receptury i szczególną dbałość o kompozycję przypraw. Korzystając z doświadczenia ponad 100 współpracowników firma zaspokaja potrzeby najbardziej wymagających konsumentów, ciągle poszukujących nowości, produkując nie tylko polskie tradycyjne wyroby, ale również unikalne sosy o smakach zaczerpniętych z kuchni etnicznych całego świata. W ofercie znajdują się sosy butelkach 410g/460g oraz 800g/900g w wielu wyjątkowych smakach m.in. Sos kebab - gyros łagodny, Sos kebab - gyros ostry, Sos czosnkowy, Sos salsa mexicana, Remulada duńska, Sos madziarów, Sos do pizzy, Sos barbecue, Dressing 1000 wysp, Ketchup premium i inne. Dzięki nim, każdy może sam przygotować danie na wiele sposobów, zarówno na ciepło, jak i na zimno, uzyskując za każdym razem inny efekt i urozmaicając codzienne menu. Firma produkuje również swoje sosy w cupsach i saszetkach oraz współpracuje z wieloma kontrahentami przemysłu spożywczego.

"Folwarku nie byłoby bez naszych pracowników. To największy kapitał firmy. Znaczna część ludzi jest nami od samego początku, a drugie pokolenie to ich naturalni następcy. - mówi z dumą Łukasz Kotaniec - Na naszym terenie jesteśmy postrzegani jako pracodawca pierwszego wyboru."

Na sukcesy trzeba solidnie pracować cały czas, ale też być przygotowanym na porażki. Dzięki takiemu podejściu firmie udało im się przetrwać bolesne lata 2010-2011. Przeprowadzone w porę działania naprawcze spowodowały, że dziś firma ma dobrą płynność finansową, zapewnione bezpieczeństwo i dynamicznie się rozwija.

Dystrybucja na rynku detalicznym zatacza coraz szersze kręgi, zarówno jeśli chodzi o sklepy tradycyjne różnych formatów, sieci ogólnopolskie i lokalne, jak i hurtownie. Firma podpisała w ostatnich tygodniach szereg nowych kontraktów handlowych, m.in. ze sklepami Leclerc w Łodzi, Gdańsku i Kaliszu, sieciami Polo Market i Intermarche. Rozszerzono i zacieśniono współpracę z 200 sklepami sieci Gzella na terenie całego kraju.

Sprzedaż produktów wspierana jest inwestycjami w marketing. Firma zaplanowała szereg działań w Internecie (social media) oraz w punktach sprzedaży, m.in. konkursy dla konsumentów z atrakcyjnymi nagrodami. Kampania ma na celu nie tylko zbudowanie świadomości marki, ale również trwałe zaangażowanie i aktywność konsumentów przez stały dostęp do sosów Folwark. Uruchomiona w kwietniu br. nowa oficjalna strona marki www.folwark.com.pl jest w pełni zintegrowana z portalami społecznościowymi. Znajdują się na niej m.in. informacje o produktach i firmie, wkrótce pojawią się ciekawe przepisy, porady i konkursy. Serwis jest przystosowany do wszystkich modeli smartfonów i urządzeń mobilnych.

"Obserwujemy otoczenie i uczymy się cały czas, aby móc szybko reagować. Zależy nam na rozwijaniu całej kategorii sosów, co powinno przełożyć się na jej zyskowność. Złapaliśmy wiatr w żagle. Wierzę, że kurs obrany na kreatywność w doborze asortymentu i nieustanne utrzymywanie wysokiej jakości, pozwoli nam wyróżnić się na tle konkurencji i pozytywnie zaskakiwać klientów i konsumentów."

Od 1.01.2015 r. założyciele przekształcili organizację na bazie majątku dotychczasowego Gospodarstwa Produkcyjno-Handlowego FOLWARK w spółki: produkcyjną i handlową. Każda z nich jest całkowicie kontrolowana przez członków rodziny Kotaniec. Spółką FBH spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa, będącą naturalną kontynuatorką działalności produkcyjnej dawnego Folwarku, zarządza Łukasz Kotaniec. Działalność handlowa i dystrybucyjna zarządzana jest przez całą rodzinę w spółce pod nazwą Kotaniec spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa, która jest też upoważniona do korzystania z praw do marki Folwark®.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl